onsdag 8. mai 2013

PMS-Mat og andre ting som faktisk hjelper!

                         illustrasjon: Leticia Haugen,undertegnede.

                  Tenkte likegodt jeg kunne ta opp dette temaet, da jeg vet 
            mange sliter med det. ;)
            Oppblåst mage, vondt i hodet..og er det røde monsteret
            i ekstra dårlig humør så blir en også irritabel over småting.
            Legger her ved en liste over ting som faktisk hjelper!:)

           Mat-her er det faktisk lurt å holde seg unna sjokolade,
           da det får blodsukkeret til å stige, men dette kan faktisk igjen
           føre til at du får verre hodepine.
           Men en ting som overrasket meg, er at en skal i følge
           en engelsk naprapatens blogg
           (beklagert klarer ikke finne den igjen) så skal man faktisk holde
           seg unna soyaprodukter, men at man skal faktisk spise ting
           som ost og melk! 
          Men her strides de lærde..andre sier at 
          man skal holde seg helt unna meieriprodukter, så her tror jeg ganske
          enkelt du må føle litt på det som passer for deg!

          Kalsium og vitamin D er viktig for å bekjempe pms,i tillegg til
          B6,B1 og B2 er svært viktig å få i seg.

          Mat som inneholder B-vitaminer er for.eks brun ris,
            bananer, kidney bønner og linser,
            og ikke overraskende Omega-3.

            Det er også lurt å holde seg unna mye koffein.
            Du kan også gjøre lurt i å investere i en god te-det kan nemlig roe
          ned magen. Kamille te skal visstnok virke beroligende.
          Selv synes jeg en kopp grønn te gjør susen;)

           
            


                  





             Det som også hjelper er trening.
             Bevegelse hjelper.:) Om du ikke orker de tøffeste øvelsene,
             så vil du kjenne deg bedre ved at musklene dine løsner opp litt.

             Det finnes flere gode videoer på Youtube om du ikke er 
             en som allerede trener flere ganger i uka, som kan guide deg.
            

           Av kosttilskudd og smertestillende, har du et middel som
           heter Naproxen som fåes kjøpt på apoteket, som virker spesielt
          mot menssmerter. En bør ta de med en gang en venter mensen,
          og merker at smertene er på vei.

           Et kosttilskudd som skal virke lindrende er Nattlysolje.
             Dette får en også tak i på apoteket.
           
           Det hjelper også å ha noe varmt på ryggen eller på magen.
           Det er verdt å investere i en god varmeflaske.
           Her har du en rimelig en fra Enklere liv.no

           http://www.enklereliv.no/varmeflasker.html

               Bare pass for all del på å ikke ha altfor varmt vann i, så
          du blir nærmest brent på magen;)

           Tilslutt, det finnes utrolig mange gode websider om pms!
           Jeg fant utrolig mye da jeg skulle gjøre research til denne bloggen
           (samt selvfølgelig for min egen del.;)
            
            En jeg anbefaler er 
            denne:

              http://www.pmswarrior.com/

          
          Vil også anbefale denne videoen på Youtube:
             
           
          

                     More Yoga for Menstruation



             
                        Dette er ikke min video.Jeg eier ikke og har ingen
                             rettigheter til denne video. Yogatic eier denne.

       
       Håper dette kan hjelpe litt!

       Har dere noe mer dere synes hjelper, legg gjerne igjen
       en kommentar i feltet under!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar