tirsdag 21. mai 2013

Levende Barbie-dukke trenden-en blogg om Barbie

                           illustrasjon: Leticia Haugen

                           Barbie er in for tiden.
                           Dessverre handler det ikke om dukker, men å
                           se ut som-ja nettopp-en levende dukke.

                           Valerja Lukjanova er ei som det har blåst mye rundt
                           i det siste.
                           Hun har en god stund nå fått oppmerksomhet fordi
                           hun har satt sitt mål i å  se ut som en levende Barbie.
                           Det finnes mange videoer på Youtube av denne jenta.
                           Hun er 23 år, har en figur som ikke ser virkelig ut
                          og ser skremmende lik ut en levende
                           versjon av dukken jeg selv pleide å leke med som liten.
                           Derimot å vokse opp til å bli en, drømte jeg heldigvis aldri
                           om-vil jeg tørre  å påstå.

                         Man har jo tidligere snakket om at Barbie ikke er en god
                         rollemodell da hun forsterker bildet om at alle kvinner skal
                         være vakre og feminine hele tiden, ha hjemmet pletttfritt-kort
                         sagt være perfekt!

                         Men jeg tror likevel jeg tør å si at det var relativt uskyldig
                         så lenge små jenter skulle leke at Barbie og Ken skulle gifte
                         seg, ha drømmebryllupet og så flytte inn i det perfekte 
                         drømmehuset sitt. Jeg tror ikke det er skadelig at små jenter
                         drømmer om å få være prinsesser- så lenge det er en
                         liten stund mens de er små. Voksne kvinner skal også få lov
                         til å gå bananas når de skal gifte seg-det er en liten bit
                         av barndomsdrømmene jeg syns man må få lov til ha;)
                         Det skader ingen-kanskje bortsett fra lommeboka da..
                        ;)
                        
                         


                        Brudebarbie: Undertegnedes egen

                    Hvis de vokser opp
                    og derimot ser at det er slik det skal være- som
                    for eks. datteren til Sarah Burge, også kalt 
                    "The Human Barbie"-så blir det et helt annet spørsmål.
                     Det stod nylig en artikkel om at hun hadde kjøpt gavekort
                     på fettsuging (!) til dattera på sju år til jul!
                     Det er ganske sykt...

                      Samme mor skal visstnok ha blitt berømt etter at hun uttalte
                     at hun lærte dattera poledancing.
                     Jeg bemerker at jeg har personlig ingenting i mot poledancing,
                     jeg vet at det er mer en "bare" en ting for strippere-
                     ( Jeg har sett profesjonelle poledansere i f.eks America`s got
                      Talent, og også her i den norske versjonen om jeg ikke husker
                      feil-syns det var flott, og skjønner at man har begynt å tenke
                      på det som en egen idrettsgren)
                      men slik det virker her, så lærer jo moren barnet sitt at det er OK,
                     om ikke faktisk ønskelig, at man skal være et seksuelt objekt
                     fra så ung alder.
                     Vil egentlig noen si at hvis mora vil lære barnet sitt å være aktivt,
                      så må hun jo få lov til det?

                      Tja...Nå har ikke jeg barn, men jeg tror neppe poledancing hadde
                       vært det første jeg hadde tenkt på om jeg skulle lært barnet
                      mitt når jeg skulle lære henne at det er sunt å være aktiv og
                      holde seg iform...? 
                      Jeg er forøvrig helt for å lære ungene å holde på med dans
                       fra ung alder hvis de har interesse for det og synes det er gøy.
                       Men jeg  tror jeg tør å påstå at jazzballett,ballett, swing osv.
                       blir noe helt annet enn poledancing når det er snakk om så unge
                       barn.
                      


                                             

                       
              
           

               Poenget er at det er selvfølgelig lov å ha det gøy med å pynte seg,
               så lenge det ikke går utover helsa di.
             
               
                Når du derimot tar så mange operasjoner at legene fraråder
                deg på det sterkeste å ta flere- da er det på tide å ta en real
                kikk i ikke bare speilet, men selvbildet ditt.

                Justin Jedlica, også kjent som den menneskelige versjonen
                 av Ken, har visstnok brukt 500.000 på plastiske operasjoner.
                I motsetning til    Valerja Lukjanova,som  etter eget utsagn skal 
                bare ha tatt en operasjon for å forstørre brystene, skal han ha
                blitt operert 19 ganger.
                Men han selv sier at det ikke er et alternativ å slutte, det blir
               som å "be Picasso slutte å male." Hm..
               


              

               

               
                Vel, personlig så har jeg egentlig ikke så mye imot plastiske     
                operasjoner-
                Men der er ikke alt jeg synes er like greit.

.               Rette litt på nesa-ja hvorfor ikke?
                 "Hvis nesa di er lang kan du bruke`n som fiskestang"
                sa de i barnesangen. Morsomt da, men kanskje ikke
                like gøy hvis det faktisk gjelder deg og du har litt komplekser
                for nesen din.:)
                 Det er bare hvis du opererer så mye at det står i fare for
                 at saker og ting faktisk begynner  å falle sammen,
                 at det virkelig ikke er noe hyggelig lenger.

                 Det finnes flere eksempler på dette, det siste jeg leste var
                  en tidligere modell jeg dessverre ikke husker navnet på i 
                 farten- men kjeven hennes brakk da hun skulle ta den
                 siste operasjonen-nettopp for å fjerne ting og bli mer
                 naturlig igjen. 

                 Man kan vel si at det er hennes egen skyld når hun har tatt
                 så mange plastiske operasjoner, men jeg syns tross alt
                hun fortjener å få litt for at hun har stått frem og fortalt hvor
                grusomt ting faktisk kan gå.

               Jeg innrømmer at jeg var en skikkelig Barbie-jente selv da
              jeg var liten, jeg hadde alle hestene, sleden, huset-det eneste
               jeg tror jeg faktisk manglet var bilen:P (Eller Cadillac-en var
               det kanskje..?) Jeg har dem fortsatt lagret-får jeg en datter en
               dag skal hun arve Barbie-ene mine;)
               Den dag i dag finnes det mange mennesker som samler på Barbier-
              og det syns jeg de må få lov til:)
              Personlig synes jeg det er utrolig gøy å se hvor mange forskjellige
              slags Barbier det har blitt laget!

              Legger til slutt ved en morsom video fra Youtube.
              Det finnes forøvrig masse morsomme videoer og facts om
              Barbie på nettet- det er bare å surfe!




              (presiserer at jeg ikke eier denne Youtube videoen.)
                 
                
                
                 
                 

              

    
                     

                   
                            
                       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar